Hej! Roligt att just du hittade hit. Till en blogg jag använde mig av under min väg tillbaka från utmattning.
 
Här finns mycket att läsa, från stort till smått. En hel del trial n error och en hel del ältande. Det är det som en återhämtning innehåller. Bearbetning. Två steg framåt, ett tillbaka. En ständig berg-o-dalbana som tyvärr rör sig i sin egen takt. Ingenting kan du bestämma.
 
Det är faktiskt inte sant. Lite kan du faktiskt bestämma. Det finns en hel del att göra. Det finns också en hel del som kan gå fel så stegen tillbaka blir fler. Många saker kan du påverka själv, andra inte.
 
Jag inriktar mig numer på det jag kan göra. Det jag inte kan påverka det bär jag med mig till jag kan släppa det.
 
JAg ber att du tittar in på Stresslindra.se Det är där jag mest håller till numer. Nu, när jag fått ordning på mitt liv, på min utmattning... så hjälper jag dig som är i den situationen eller vill undvika att hamna i den situationen. Allas dagsform och livsform är olika. 
 
Vad jag vet är att med medvetenhet, planering och drömmar kommer man långt.
 
Ta hand om dig.
 
Har du frågor eller vill ha stöd i återgång till livet efter utmattning så hör av dig. Det kostar enbart mod och vilja till förändring att ta en första kontakt. 
 
 

Hjälp med utmattning?

Allmänt Kommentera
Hej! Roligt att just du hittade hit. Till en blogg jag använde mig av under min väg tillbaka från utmattning.
 
Här finns mycket att läsa, från stort till smått. En hel del trial n error och en hel del ältande. Det är det som en återhämtning innehåller. Bearbetning. Två steg framåt, ett tillbaka. En ständig berg-o-dalbana som tyvärr rör sig i sin egen takt. Ingenting kan du bestämma.
 
Det är faktiskt inte sant. Lite kan du faktiskt bestämma. Det finns en hel del att göra. Det finns också en hel del som kan gå fel så stegen tillbaka blir fler. Många saker kan du påverka själv, andra inte.
 
Jag inriktar mig numer på det jag kan göra. Det jag inte kan påverka det bär jag med mig till jag kan släppa det.
 
JAg ber att du tittar in på Stresslindra.se Det är där jag mest håller till numer. Nu, när jag fått ordning på mitt liv, på min utmattning... så hjälper jag dig som är i den situationen eller vill undvika att hamna i den situationen. Allas dagsform och livsform är olika. 
 
Vad jag vet är att med medvetenhet, planering och drömmar kommer man långt.
 
Ta hand om dig.
 
Har du frågor eller vill ha stöd i återgång till livet efter utmattning så hör av dig. Det kostar enbart mod och vilja till förändring att ta en första kontakt. 
 
 
Den här helgen har jag känt av huvudet lite. Inte alls i samma utsträckning som innan och jag har strategier att handskas med den. Men jag tar det chill. Vet att kommande vecka är lite mer krävande än vad jag brukar planera. 

Det är inte alltid jag ens behöver ta en tablett numer förresten. Det är helt otroligt. 

Förr hade jag ALLTID en karta eller burk Ipren eller starkare med mig var jag än gick ifall ifall. 

För en vecka sen skrev jag ett längre blogginlägg på stresslindra.se om hjärnan och hjärntrötthet. Följer du min blogg här så ska du följa med där också. Gärna på instagram med för där kommer nåt bra varje dag. 

(null)

Är du trött på att vara trött och utmattad? Vill du bryta dåliga vanor och skapa nya bättre som ger dig ett hållbart liv istället för det här nedbrytande ekorrhjulet? 

Skicka ett mejl till info@stresslindra.se så hjälper jag dig. Vill du veta mer så besök stresslindra.se

Peace!

Hjärntrötthet

Allmänt Kommentera
Den här helgen har jag känt av huvudet lite. Inte alls i samma utsträckning som innan och jag har strategier att handskas med den. Men jag tar det chill. Vet att kommande vecka är lite mer krävande än vad jag brukar planera. 

Det är inte alltid jag ens behöver ta en tablett numer förresten. Det är helt otroligt. 

Förr hade jag ALLTID en karta eller burk Ipren eller starkare med mig var jag än gick ifall ifall. 

För en vecka sen skrev jag ett längre blogginlägg på stresslindra.se om hjärnan och hjärntrötthet. Följer du min blogg här så ska du följa med där också. Gärna på instagram med för där kommer nåt bra varje dag. 

(null)

Är du trött på att vara trött och utmattad? Vill du bryta dåliga vanor och skapa nya bättre som ger dig ett hållbart liv istället för det här nedbrytande ekorrhjulet? 

Skicka ett mejl till info@stresslindra.se så hjälper jag dig. Vill du veta mer så besök stresslindra.se

Peace!
Innan utbränd:
  • snabb i tanken
  • många tankar samtidigt
  • kunde göra många saker samtidigt
  • snabb i allt jag gjorde, sysslor, hur jag gick, hur jag tänkte
  • jag sa inte ja till allt men oftast var det inte ens nån som behövde fråga för jag hade redan tagit tag i det. Så jag behövde inte säga ja... eller nej....
  • sov rätt bra och hade inga problem att gå upp kl 05 för att gå en promenad innan jobbet (den totala sömnen blev ju såklart mindre men min djupsömn har jag nog kunnat hålla i väldigt länge vilket gjort att jag orkade så länge som jag gjorde)
  • glömde aldrig någonting (säkert gjorde jag det men jag hade iallafall ett minne)
 
4 år efter utbränd diagnos:
  • kan vara rätt snabb i tanken idag med, en stund. efter en stunds tankeverksamhet går hastigheten ned. det är så trist men nåt jag lärt mig acceptera. jag behöver precis som en mobiltelefon laddas. Efter lite vila eller återhämtande aktivitet(typ inte använda tänkande hjärnan) så kan jag börja om igen
  • jag är rätt snabb i handling idag men det är lite som ovan, en stund funkar, idag kanske någon timme sen behöver jag återhämtning.
  • jag kan i stort sett göra EN sak bra samtidigt. Blir det störningar eller fler saker att göra eller jag tappar intresset o börjar tänka på nåt annat ja... då blir det ju pannkaka av alltihop
  • jag gör MYCKET mindre idag än jag gjorde innan. Jag tar inte tag i saker innan någon annan hinner dit i tanken men det här är nåt jag arbetar med för jag är väldigt lyhörd och håller en hög serviceklass som grund. Varför? Kanske för att jag själv vill ha det? (Dock blir jag besviken rätt ofta så det är INGENTING jag rekommenderar)
  • sover bra. MEN jag lägger mig kl 22 och sover till 06-07 varje dag. Vid enstaka undantag åtföljer en dag i bakfyllans tecken (ja, man kan faktiskt må bakfull utan alkohol) Sen sover jag ibland på dagen också, det beror på vad jag gjort på dagen eller vad som komma skall... kallas energiplanering (skittrist men ett måste)
  • Minnet ja... ja det är väl det värsta. Det blir bättre, jag handlade häromdagen utan en lista och jag kom ihåg alla 6 saker jag skulle köpa utan problem. Men minnet och hjärnan är skört och kommer nog vara ett tag till
 
Vad som återhämtar mig mest är att stänga ner hjärnverksamheten med lite olika verktyg. Det kan bland annat vara sömn, det bästa, eller en sund sitta i tystnad. Det snabbtvättar hjärnan och jag får lite friskare energi igen. Här behöver du hitta dina verktyg. Vad funkar för dig?
 
Ett som är sant är iallafall att hjärnan tar stryk av för mycket aktivitet. Ta hand om den innan den kraschar. Lär känna dig själv, din hjärna, dina tankar, din kropp. När du känner dig själv kan du också leva fullt ut och vara en bra människa för andra.
 
Peace!

Före - efter

Allmänt Kommentera
Innan utbränd:
  • snabb i tanken
  • många tankar samtidigt
  • kunde göra många saker samtidigt
  • snabb i allt jag gjorde, sysslor, hur jag gick, hur jag tänkte
  • jag sa inte ja till allt men oftast var det inte ens nån som behövde fråga för jag hade redan tagit tag i det. Så jag behövde inte säga ja... eller nej....
  • sov rätt bra och hade inga problem att gå upp kl 05 för att gå en promenad innan jobbet (den totala sömnen blev ju såklart mindre men min djupsömn har jag nog kunnat hålla i väldigt länge vilket gjort att jag orkade så länge som jag gjorde)
  • glömde aldrig någonting (säkert gjorde jag det men jag hade iallafall ett minne)
 
4 år efter utbränd diagnos:
  • kan vara rätt snabb i tanken idag med, en stund. efter en stunds tankeverksamhet går hastigheten ned. det är så trist men nåt jag lärt mig acceptera. jag behöver precis som en mobiltelefon laddas. Efter lite vila eller återhämtande aktivitet(typ inte använda tänkande hjärnan) så kan jag börja om igen
  • jag är rätt snabb i handling idag men det är lite som ovan, en stund funkar, idag kanske någon timme sen behöver jag återhämtning.
  • jag kan i stort sett göra EN sak bra samtidigt. Blir det störningar eller fler saker att göra eller jag tappar intresset o börjar tänka på nåt annat ja... då blir det ju pannkaka av alltihop
  • jag gör MYCKET mindre idag än jag gjorde innan. Jag tar inte tag i saker innan någon annan hinner dit i tanken men det här är nåt jag arbetar med för jag är väldigt lyhörd och håller en hög serviceklass som grund. Varför? Kanske för att jag själv vill ha det? (Dock blir jag besviken rätt ofta så det är INGENTING jag rekommenderar)
  • sover bra. MEN jag lägger mig kl 22 och sover till 06-07 varje dag. Vid enstaka undantag åtföljer en dag i bakfyllans tecken (ja, man kan faktiskt må bakfull utan alkohol) Sen sover jag ibland på dagen också, det beror på vad jag gjort på dagen eller vad som komma skall... kallas energiplanering (skittrist men ett måste)
  • Minnet ja... ja det är väl det värsta. Det blir bättre, jag handlade häromdagen utan en lista och jag kom ihåg alla 6 saker jag skulle köpa utan problem. Men minnet och hjärnan är skört och kommer nog vara ett tag till
 
Vad som återhämtar mig mest är att stänga ner hjärnverksamheten med lite olika verktyg. Det kan bland annat vara sömn, det bästa, eller en sund sitta i tystnad. Det snabbtvättar hjärnan och jag får lite friskare energi igen. Här behöver du hitta dina verktyg. Vad funkar för dig?
 
Ett som är sant är iallafall att hjärnan tar stryk av för mycket aktivitet. Ta hand om den innan den kraschar. Lär känna dig själv, din hjärna, dina tankar, din kropp. När du känner dig själv kan du också leva fullt ut och vara en bra människa för andra.
 
Peace!