När jag är ensam hemma

Kommentera
När jag är ensam hemma, När maken är borta och huset hänger på mig. Då ser jag inget problem med att tex städa köket. Det är ju bara jag hemma. 

Men när han är hemma. Så är det apjobbigt att göra sånt å jag vill bara att han gör det. Vilket han inte gör när jag vill han ska göra det. Så då gör jag det eller så gör jag inte det och väcks mitt i natten av att han gör det för då passade det honom perfekt för då fick han lust. 

Jag säger sällan att han ska göra saker. Ber om det mer. Ibland. Mest för att när jag kommer på att saker ska göras och jag eg är i färd med att själv påbörja försöker jag lära mig att be om hjälp. Vadå be om hjälp. Jag behöver ingen hjälp. Jag kan själv. Så att be om hjälp i sitt eget hem? Det är iaf ett måste här tydligen för maken ser inte själv vad som bör fixas. 

Och så har vi olika levnadsstandarder tydligen. Jag gillar och mår bra av ordning. Han gillar säkert det åxå men bryr sig nog mindre ändå. 

Listor får jag ju som bekant inte skriva. Barnen verkar följa varsin förälder i beteendet åxå. En är yrväder och stökar. Den andra stökar mindre och mer lagom och vill att den förste slutar stöka i gemensamma utrymmen som badrum som verkligen blir katastrof redan timmen efter städdagen. 

Men åter till det första jag tog upp. Varför är det lättare att ta tag i saker när den andra inte är hemma? Umgås för mycket på tu man hand? Nja. Jo på tumanhand på varsin sida om soffbordet framför tvn med varsin iPhone och/eller dator. Det är kvalitetstid det.