En dag på klostret...

Kommentera
Första dagen på semestern. Vaknar glad. Ok, jag har ont i min käft, en visdomstand som väntar på utkarvning som börjat bråka för några dagar sen igen... skitsamma... allt annat är bra iallafall :)
 
Jag är lite pirrig men ändå lugn. Inte stressad. Har planeratt att åka hemifrån 9:30 men kommer inte iväg förrän 9:43 vilket iof inte gör jättemycket men jaja... stressar inte iallafall. Mår fint :) Så jäkla fint sommarväder åxå! Helt underbart :)
 
Kommer fram, går in, säger hej, vant hittar jag en matta och sätter mig (jag har ju varit här några gånger innan) Jag var ju lugn innan men här hittar jag ännu mer lugn. Frid nästan. Som en religös hittar i kyrkan. Eller oreligö. Jag han hitta ro i kyrkan med fast jag inte är speciellt religös av mig... Jag kommer inte ihåg hur många vi var men 8-10 st kanske. Några kände jag igen sen tidigare, andra var där första gången.
 
Dagen började med KUNDALINIyoga. Andas, rörelse, Yang följt av yin (aktivitet följt av vila). Det här är en yogaform som passa väldigt många. Framförallt såna som mig som är utbrända. Man kan lägga alla övningarna på sin egen nivå. När jag började gå på dessa pass kunde jag inte göra snabba rörelser alls. Men varje rörelse gör man in sin egen takt. Allt eftersom kanske man kommer in i det och nu kan jag göra övningarna snabbare och under längre tid. Jag har med yogans hjäläp även lärt mig andas. Rörelser och andningen går hand i hand. Andningen har sen hjälpt mig otroligt i vardagen. I dryga timmen andades vi och flaxade. Jag var helt euforisk efter detta.
 
Lunchdags. Eftersom det var så fint väder och vi satt ute och pratade och åt den medhavda salladslådan så gick tiden så fort! Rätt som det var var det dags att gå in igen... men det var inte så svårt :)
 
Nu anlände nästan det dubbla antalet lyckliga och förväntansfulla deltagare. Allt från ungdomar till äldre. Vad som väntade nu var GONGBAD. En timmes avslappning til ljudet av gonggongerna som Frida spelar på. Jag tror det är min fjärde gång på gongbad och alla gånger har jag upplevt på olika sätt. Det är spännande. Den här gången tror jag att jag somnade till. Det var iof min sovtid så det behövdes. :) En helt underbar stund.
 
Sen en liten paus. Lite vatten, lite egen meditation och sne förberedelse inför ett yinyogapass. Även detta väldigt soft och härligt liksom. Yin är motsvarigheten till Yang. Lugn o fin framför styrka och aktivitet. Här arbetar man inte muskulärt utan med bindväven som finns överallt i kroppen. I cellerna överallt. Alla organ och muskler omges av bindväv där den agerar som skinnet på en korv ungefär. Hade vi ingen bindväv hade allt legat som en salig röra där inne å det funkar ju inte...
 
Efter detta pass var man mosig. Aktiv vila liksom.
 
SIsta passet för dagen blev aktivt men ändå lugnare. Vi var fem stycken kvar som fick göra en hjärtchakrameditation. Jag har aldrig gjort den innan. Den var väldigt ansträngande faktiskt. Iallafall för mig som inte har mycket kondition. Men det var inte det att jag inte klarade av den. Det var faktiskt en trevlig upplevelse. Jag blev varm både i kropp och hjärta. Lätt koordination och mycket känsla och vila på det. Allt som allt en timme långt. Sen var dagen slut och jag åkte hem i min älskade röda pärla helt euforisk. Tack för en helt fantastisk dag Frida som ledde oss genom hela denna dag.
 
Frida och klostret hittar ni här: Yogaklostret i Gingri och här är en artikel om Frida och Robert som har Yogaklostret. Till artikeln: HÄÄÄÄÄÄÄÄÄR
 
Frida har bland annat tagit in mina MalaHalsband, de hittar ni också på yogakloster.se. Sen finns det mer om de på min fb-sida och instagram åxå. Länk till Facebook och på insta hittar du dessa om du söker på Mindful_buddha 
 
Allt som allt var Yogadagen i Klostret precis vad jag behövde. Tack! Namaste! 
 
Peace!