Vägen till en mans hjärta går genom magen heter det ju...

Kommentera
Men vägen till hälsa sägs åxå gå genom magen. Och det tror jag faktiskt på. När man inte är ok i magen så mår man inte ok. Det är jobbigt att vara förstoppad. Det är jobbigt att vara åt andra hållet åxå... stabilitet  imagen är verkligen att föredra... :)
 
Vägen till hälsa går genom magen
 
Äter vi för lite eller ingenenting  tappar vår matsmältningslåga sin energi... lite som en eld utan bränsle, den dör ut... ellerhur? För att få igång den igen får vi mata på med lite fina torra pinnar för att det ska ta sig igen. Detsamma är det med maten och matsmältningen. Man får börja tillför lite åt gången till matsmältningen kommer igång igen. Tänk dig själv efter en magsjuka. Då väljer man bra mat i små mängder till magen är igång igen.
 
 
 
Jag är en person som äter lite och det kan ske oregelbundet. Jag kan klara mig utan ett mål. Men att klara mig betyder inte att jag mår bra av det. 
 
Andra har kanske en tendens till att överäta istället. De äter mycket och ofta. Stora portioner och kanske tom tar om. Vissa har en såpass stor förbränning så de kan fixa detta medan många andra inte har det. Tänk er elden i magen igen. Om du lassar på för mycket ved och för stora stycken och kanske för ofta.... vad händer då? Elden kvävs... precis som när den får för lite.
 
Alla vet att om du nån gång äter för mycket (för det har faktiskt hänta alla, jag skulle vara förvånad annars), så känner man sig inte direkt tillfreds. Lite lätt uppsvälld, däst, du blir trött och kanske lite knip i magen. Tänk julbord. Så mycket som vi äter då brukar vi ju inte göra. Och det är helt ok att äta mycket om man vill bara man inte gör det alltför ofta... men unna sig vid speciella tillfällen bör man ju. Men äter man mycket en dag kanske man ska ta det lilla lugna dagen efter. Det har iallafall jag känt av ibland att när jag ätit lite väl mycket så är jag inte direkt förtjust att proppa i mig en massa dagarna efter.
 
Enligt Ayurveda (ja, jag veeeet men det är intressant) Enligt Ayurveda så ska man äta när man känner hungerkänsla. Inte för att klockan är 07:00 och du SKA äta frukost för så gör man bara. Eller om klockan är halv 12 på dagen och lunchrasten börjar på skolan eller arbetet. Alla är olika. I vissa åldrar och branscher kan det ju vara svårt att styra detta såsom i skolor och hårt styrda arbetsplatser. Men du förstår poängen kanske?
 
När du känner hungerskänsla är magen redo att ta emot och bearbeta mat för att göra om det till energi och byggstenar för din kropp. Om du är sugen så är det inte samma sak. Suget är mer ett psykisk känsla och det kan vara så att du behöver stå emot den för att inte förstöra sin matsmältningslåga.
 
Matsmältningen återhämtar sig mellan måltiderna på samma sätt som eldstaden behöver återhämta sig några timmar efter varje eldning (det vet ni som har eldstad hemma). Under den här tiden repareras celler i kroppen och hormonerna som reglerar blodsocker, fettförbränning, hunger och mättnadskänsla fungerar bättre.
 
Sen finns det här med fasta. Helfasta gör man sällan i ayurvedatraditionen. Halvfasta kan förekomma och periodfasta som dagens 5:2 tex... Halvfasta är när man fortfarande äter men inte så mycket och man äter inte kött, socker, kaffe eller alkohol. Mer grönt och lätt mat, och små mängder. Pyttesmå... dock behöver man dricka mer vatten än normalt... och normalt dricker iallafall jag för lite vatten ändå så jag hade fått bälga i mig!
 
Helfasta är mer om man bara tar flytande ersättning som vatten, te eller juicer... låter lockande då jag i perioder är så mat-trött och inte har nån lust alls till mattänkande. Men jag har inte provat på det här med juicer faktiskt...
 
Här följer en lite vägledning om hur de olika kroppstyperna reagerar på mat.
 
Vata (luft - rymdelementet)
  • snabb och oregelbunden ämnesomsättning
  • kan äta stora portioner och sen avstå nästa mål
  • kan kännetecknas som en person som "kan äta vadsomhelst utan att gå upp ett gram"
  • Men vi vet också att för lite mat eller ingen mat får lågan i oss att falna. Det leder till frusenhet och förstoppning. (been there)
 
Pitta (Eld - vattenelementet)
  • Stark hunger och stark matsmältning
  • Får du inte mat i tid blir du ett monster
  • Glupsk och äter snabbt och hetsigt
  • Ofta är det allt eller inget, lagom existerar knappt
  • Det kan också vara att det slår åt andra hållet. Att inte äta ALLS. Där är vilja och kontroll det som ställer till det.
  • Viktökning kan bero på antingen för mycket mat eller för lite mat... men denna typ har relativt lätt att gå ner igen.
  • Avföring som man åxå tittar på i denna vetenskap (det är ju resultatet av vad vi stoppar i oss) är snabb och ofta flera gånger per dag
 
Kaphapersoner (Jord -vattenelement)
  • Har lätt för att lägga på sig vikt och svårt för att bli av med den
  • Matsmältningslågan brinner långsamt
  • Ätmetoden är också långsam och de dras till söta smaker vilket stjälper dem. För att hålla sin låga stungen behövs små små torra pinnar i lagom doser...
  • Avföringsmässigt går kaphan som en klocka och har en bra rutin en gång om dagen.
 
Det svenska LAGOM är nog faktiskt inte så tokigt. Och att man ska känna efter hur man själv reagerar på maten inte efter vad livsmedelsverket säger att du ska ha. Alla är inte stöpta i samma form. Och ovan är inte skrivet i sten, det är inte svart eller vitt utan alla möjliga färger. Jag själv har mycket vata i mig men även pitta och lite kapha. Alla har vi nåt av allt men oftast en dominerande konstitution.
 
Jag vet inte om du kan känna igen dig i nåt av ovanstående? Gör du det kan du leta upp ett ayurvedatest på nätet bara för skojs skull och se hur just du verkar funtad.
 
Jag har gjort 5 test hittills (eftersom jag är lite skeptisk av mig ibland iallafall) men de har alla visat detsamma även om de har varit uppbyggda på olika sätt med olika frågor om hur jag fungerar. 
 
Och vad som är det bästa... det finns inga rätt eller fel! Ingenting är bättre än det andra... bara annorlunda. Jag är annorlunda gentemot min man. Han funkar på annat sätt.
 
Det svåra är att kombinera våra kroppar med rätt mat eftersom han är en kapha och jag en vata... barnen är säkert nåt helt annat de åxå :p Men det här är intressant! Och jag kommer fortsätta läsa mer om detta för att kunna inplementera detta på familjenivå är nog rätt väg att gå för mig. Kanske... :)
 
Peace!
Källa: Bok Mer energi med mums - Katarina Johansson samt Ayurveda för kropp och själ Eva Sanner o Peter Ljungsberg