Gamla hundar kan lära sig sitta

Kommentera
Jag har lärt mig en himla bra grej som jag själv kan implementera i både min vardag och i mitt arbete. T o m min man tyckte det lät väldigt bra…. (kors i taket, han brukar vara skeptisk till mina påhitt å vill ha källa på allt och varför och varför inte på allt)
 
Jag har ett sånt arbete där jag blir avbruten stup i ett. Det är det fler som har. T o m min man har det på sitt kafferosteri. I vardagen kan man också ha avbrott i sin aktivitet. Eller om man arbetar i skola, pluggar, är författare osv….
 
Det här kallas Pomodoro-tekniken och jag hörde det av en trefaldig minnesmästare människa vid namn Mattias Ribbing i en Podcast jag nyligen lyssnat på. Jag har testat det för egen del framförallt på jobbet nu de senaste dagarna. Det har funkat!
 
 
 
Pomodoro-tekniken i helhet går ut på att du ställer din klocka på 25 minuter. Under den tiden ska du inte bli störd, stäng av alla påminnelser, ljud på telefonen, mejlpling i datorn, allt… arbeta nu med vad du behöver under dessa 25 minuter, när klockan ringer tar du 5 minuter rast. Direkt. Inte avsluta meningen, när klockan ringer till rast tar du rast. Är du mitt i en mening, mitt i ett ord, mitt i en tanke… släpp det!
 
När din rast är slut sätter du klockan på 25 minuter igen och går tillbaka till där du avslutat innan. Hur svårt är det då att hitta tråden igen? Inte så va? Hade du istället arbetat, blivit avbruten, försökt hittat tråden igen, blivit avbruten tusen gånger till. Tagit en liten rast i bästa fall efter att du avslutat ett brev, eller en frågeställning i uppsatsen eller vad det nu kan vara så står du där (eller sitter) med frågan ”Vad var det nu jag gjorde nu igen” eller ”Vad ska jag göra nu”?
 
Här kommer vi in på alla de beslut man behöver göra som jag berättade om i förra inlägget. Försök begränsa dina beslut under dagen. Sen är det ju så att jag har ett arbete där jag inte kan stänga av allt för 25 minuter eftersom mitt jobb går ut på att vara tillgänglig för kunder. Telefonen/kunden ringer när den har tid, det är därför jag sitter där jag sitter. För att kunna hjälpa den här kunden när han ringer.
 
MEN, det jag testat är att inte avsluta min aktivitet jag har för stunden när jag blir avbruten. Att verkligen lämna det där brevet när jag blir avbruten för att jag lättare ska kunna hitta tråden igen när jag kommer tillbaka till det. Det var lite smart va?
 
Podden har du länk till HÄR. Och du kan googla på Pomodorometoden. Väldigt intressant.
 
Peace!