Hjärnan - Beslut

Kommentera

 

Varje dag gör vi miljontals* beslut. Det är inte nåt vi tänker på men något som faktiskt tar kraft från oss. Nu är ju jag redan skadad eller iallafall i ett sånt läge att jag inte är normalt fungerande just nu. Men en normalt fungerande människa, om vi utgår från det, så gör en normalt fungerande individ miljontals beslut varje dag. Allt från vad man ska äta till frukost, vilka kläder man ska ha, vad man ska göra när, på jobbet är det beslut hela tiden som att man ska reagera på när telefonen ringer, man ska bestämma hur man ska bemöta arbetsuppgiften man får för tillfället. 

 

Många saker kan man automatisera. Som tex tandborstningen. Det är nåt vi alla gör utan att vi ens behöver tänka på att vi ska göra det. Det sitter där per automatik. Inget vi ifrågasätter att vi ska göra. Ingenting vi behöver sätta en påminnelse på att vi ska göra. Vi bara gör det.

 

När jag blev sjuk sa man till mig att jag skulle stänga av min autopilot. Jag ska inte göra saker automatiskt. Jag blev ju så förbaskat bra på att göra allt jag tog mig an att jag ofta gjorde saker per automatik. Jag körde bil till jobbet automatiskt, var i andra tankar, kom på när jag kom till mitt mål att OJ, hur gick det här till? *läskigt* Saker på jobbet gjorde jag automatiskt, svarade i telefon, svarade på kundens fråga, svarade i skrift… mycket av detta satt automatiskt som inövade fraser, bokstäver som bildade ord i händerna… Jag var förbannat bra på det helt enkelt. Sen fick jag ju lägga av med det så jag kunde börja fokusera på att vara i nuet. Men det är ju för en som det går lite fel för.

 

Att tänka på det här med beslut innan man är slut kan vara en idé. Man kan göra som med barnen, lägga fram morgondagens kläder på stolen bredvid sängen. Man kan duka för frukost kvällen innan. Man kan förbereda arbetsveckans luncher helgen innan arbetsveckan börjar. Bara att ta en låda varje dag man åker till jobbet :) Smart va!?

 

Det är iallafall såna saker som jag idag känner tar onödig energi från mig. Kanske är en småsak för dig men försöka hitta de beslut du skulle kunna klara dig utan och se om det gör någon skillnad.

 

Peace