Multitasking är inte mänskligt

Kommentera
Jag blev inte sjuk av stress. Stress är ett helt fel ord i sammanhanget.
 
Jag blev sjuk av aktivitet, aktiviteter... För många aktiviteter, helst alla samtidigt samtidigt.
 
 
Hjärnan är en sak som klarar av att göra EN sak i taget. En sak i taget med nogrannhet. En sak. Så är det faktiskt och så har det varit sen Lucy levde...  Det spelar ingen roll om man är man eller kvinna. EN sak. Sen kan man självklart göra saker samtidigt men ingenting blir fulländigt då. Ju fler saker man lägger till desto mindre bra blir det.
 
Den som säger och kapitulerar inför att han/hon inte kan med att göra fler saker samtidigt är kung! Kanske männen är smarta där, de har nåt att skylla på. "Åh ni kvinnor kan göra fler saker samtidigt men det kan inte jag serrö" och när kvinnan säger " Min man är så seg, kan inte sköta barnen, laga mat och hålla det snyggt hemma fast han är hemma heeeela dagen"...
 
Innan tyckte jag nog att det var för att vi kvinns är för bra helt enkelt... men vi biter oss själva i svansen. Jag gjorde det iallafall. Jag misslyckades helt med det där.
 
Idag är jag bra på att göra EN sak i taget. Jag kan vara riktigt flink i fingrarna när jag tex candycrushar eller drar ogräs... men ska jag samtidigt lyssna på nåt eller någon går effektiviteten ned rejält. Ju fler saker vi lägger till desto närmare är jag kollaps...
 
Några av mina starka sidor innan var just att "hålla många bollar i luften" "stresstålig" "positiv" ... idag är det mer
 
Effektiv när det gäller att göra en sak i taget. Stressar inte. Lever i nuet. (nåja, mer nu än förr iallafall)