Tiden går

Kommentera

Julen kom och gick. Nyår åxå. Och strax är januari slut. I skrivande stund sitter jag ute i växthuset. Solen skiner. -2 grader men i solen kan man sitta stilla en stund. Här är det skönt att bara sitta. 


Jag pluggar på de dagar jag har lust. Vissa veckor går det enkelt. Andra är det segt. Kostbiten har jag nu läst klart och går på hälsoinspiratörsrollen nu. Har inte börjat än. Men det känns gött att gjort klart en del av tre. 

I samband med att jag läst om kosten har jag inte kunnat undvika min egen kostläggning. Jag har sen över ett år tillbaka slutat med läsk och dragit ner på godis. Även fikabröd och kakor. Nu sen i julas har jag dragit ner socker och det dolda i vetemjöl, pasta osv också. I början hade jag sån energi! För en utbränd är det rätt gött att känna av energi igen. 

Men för en vecka sen, kanske v 3 av relativt strikt lchf eller lågkolhydrat paleo började jag bli trött. Illamående. Totalt väck. Det var jobbigt att andas nästan. Svimningskänslor. Jag har känt såhär förut. När jag barken ätit eller druckit bra. Men nu har jag ju bara tagit bort sånt som inte är bra. Tyckte jag... jag förstod att det var abstinens. Och vätskebrist. Och brist på salter. 

Dock! Jag kan inte va så obalanserad i det jag äter. Det går inte attbara äta fett och proteiner och grönsaker som kolhydratkälla. Det blrjar också bli jobbigt att tänka mat hela tiden. Planera två steg framåt hela tiden. Känns som om jag inte gör annat än äter. 

Balans är bra. Balans är bäst. Allt är farligt i för stora mängder liksom allt är farligt i för små mängder. Och vad som funkar för en del kanske (högst troligt) inte funkar för andra. 

Jag känner iaf att jag kan leva utan att må dåligt. Jag vill må bra. Men samtidigt vill jag ha energi. Jag vill orka gå promenader. Jag vill orka ta en lätt joggingtur. Jag vill också slippa känna motståndet innan jag gör saker. Tröskeln är hög fortfarande. 

Framstegen finns. Jag sover inte på dagarna längre. Sen 3-4 veckor kanske. Visst, jag är tröttare på kvällarna men det funkar. Jag lagar mat ibland. Blir trött såklart men det funkar. 

Allt handlar om balans. Den balans som funkar för mig. Så att jag mår bra. 

Nu ska jag fortsätta njuta av solen ett tag till innan det blir för kallt. Peace!