Kost, mat... hälsa....

Kommentera
Det här med maten. Det är rätt skönt faktiskt att inte ha ont i magen. Att äta frukost eller vad det nu är och inte få ont direkt efter... Lite märkligt att jag inte tänkt så mycket på min mage innan... men det sägs ju att magen är den andra hjärnan. Mår magen inte bra så speglas det i övriga kroppen... eller tvärt om... om kroppen inte mår bra, visas det i magen... äsch, nu slummar jag bara...
 
Jag har haft problem med min mage jättelänge. Det går rätt långt tillbaka, säkert för 10 år sen eller mer. Det var nog i den vevan jag bestämde mig för att ta hjälp av en hormonspiral. Det var nåt jag läst och hört att det kunde hjälpa vid väldiga menssmärtor. Jag kopplade samman min onda mage med mensperioderna, och ägglossningsperioderna (rätt ofta då alltså) Det var väl den kopplingen jag gjorde då iallafall. Men nu i efterhand kan jag nog tro att det var liknande det jag har nu. Ont i magen efter att jag ätit. Ofta spelar det ingen roll vad jag äter, det kan vara en sallad, det kan vara kött å potatis, det kan vara frukt eller smörgås...
 
Efter att spiralen kom på plats så gav sig mensen iaf. Men magen var väl som den var, kanske blev lite bättre för jag tänkte inte på det så mycket iallafall. Men där någonstans började jag även arbeta mig mot utmattningen. Det är nog 6-7 år sen den började byggas på.
 
Och när det varit mycket så är det magen som tagit stryk, den har gjort att jag behövt vila. Springa mellan toa och sängen typ... få sig den vila jag behövde. Men när jag då inte lyssnade på de varningssignalerna så satte sig stressen i huvet istället. Då stoppade jag mig full med värktabletter så snart jag hade ont och det förbättrade ju inte för magen direkt...
 
Urinvägsinfektioner hade jag en hel del. Det var väl nästa grej som hände när jag inte lyssnade på huvudvärken. För just urinvägsinfektionerna kastade sig över mig med sån kraft och sån snabbhet att jag knappt hann ta mig från jobbet, till läkaren för att bara få konstaterat att det var som det var, fick tabletter med mig i all hast och hem för att landa i sängen i några dagar för jag var heeeeeelt ur balans... inte en chans att jag fungerade överhuvudtaget liksom... Nåt dygn eller två efter första tablettern gav sig smärtorna... Andra som har UVI verkar inte ha liknande problem och kan stävja en infektion tom... det kan inte jag. Den knockar mig. Men nu var det 1,5 år sen sist (ta i trä). Jag har under samma år som ovan bekrivet haft 2-3 stycken sådana knockar per år ungefär. Snacka om fullproppad med pencillin. Och har jag tagit hand om magen under tiden? Nä...
 
Så, vad gör jag nu åt detta? Jag försöker avgifta min kropp. Nu ska jag få bort de mediciner jag idag äter. Samtidigt som jag fått hint om att jag ska undvika mjölkprotein och äggvita samt citronsyra ett tag. Det ska minska inflammation i magen. Och efter 3 veckor med dessa kostbegränsningar känner jag mig rätt ok i magen. Jag provade att äta ägg förra veckan men jag fick faktiskt ont i magen. Jag älskar ägg! Men jag kanske är lite överkänslig just nu bara... det kanske ger sig såsmåningom...
 
Nu kör jag på den här kosten, minskar på de antidepresiva jag fick i samband med att jag brände ut mig. Samt att den här hormonspiralen ska ut. Kanske inte så smart att göra allt samtidigt, vad vet jag.... jag tar iallafall en sak i taget just nu.
 
Och på detta ska jag försöka att inte ha höga stressnivåer. Inte göra så mycket. Inte ha några krav... 
 
Kost, rörelse och stabilt sinne är väl nåt som jag ska koncentrera mig på.
 
Peace