Ledighet

Kommentera
Nu har jag varit ledig från vissa saker i mitt liv, andra saker har jag inte haft ledigt ifrån... Bloggen tillexempel, den har jag kopplat bort ett tag. Jag har haft andra saker att tänka på som att sälja ett hus, hitta och köpa ett annat hus i en grannkommun. Och allt vad den resan behöver. När man gör förändringar, framförallt stora förändringar om att flytta, byta jobb eller kanske ändra familjesituation så krävs en hel del energi och engagemang. Man har inte oändligt med energi, tyvärr. Så man får se till att man hushåller med det man har och att man tankar energi effektivt när tillfälle ges. 
 
Har man som jag en utbrändhet i bagaget så har jag nära till att tänka i de här banorna. Stora förändringar kräver att jag trappar ner på vissa saker som jag kanske vanligtvis gör idag. Men för en stund måste jag avvara dessa aktiviteter för att orka med det som "måste" prioriteras för stunden. 
 
När jag har mycket omkring mig som nu försöker jag trappa ner på tex matlagning. För mig är det en stor lättnad när jag "slipper" laga mat. Dock har ju det här hamnat i knät på min man istället. När jag blev sjuk fick han helt enkelt fixa det där med handla mat och laga mat. Jag kunde inte göra nåt av det. Idag kan jag göra bådadelarna men när det blir för mycket så behöver jag också kunna släppa det. För just matlagning, handla, planera osv tar grymt mycket energi av mig. 
 
Andra saker jag dragit ned på när vi nu haft mycket tillfälliga sysslor är städning/ordning, trädgårdsarbete, tvättrutiner... nu har det fått bli som det blir. När ork finns gör jag det som behöver göras för stunden. Och så får det vara för nu.
 
Vissa saker bör man inte dra in på. Vad det är är individuellt men för mig är det mina morgonrutiner. Jag försöker gå upp vid samma tidpunkt varje dag med en del variation på helg och semester men det är nån gång vid 7-8. Jag värmer mitt vatten och pressar citron i. Sen sätter jag mig på yogamattan en stund. Där och då blir det som det blir. Kanske bara en kvart, kanske längre... en liten stund meditation på det om jag känner för det. Eller så blir det bara en meditationsstund. Det är de bra sakerna vi ska hålla fast vid. Det är när man drar in på dessa för att hinna med måsten som man behöver dra öronen till sig.
 
Och låt ambitionerna vara låga. Att meditera kanske låter avancerat eller pretentiöst men det behöver inte vara mer än att du andas in och ut några gånger. Tänk på dig själv i snälla termer. Stanna upp en sekund när du gått ut från ditt hem och lyssna och dofta på dagen. Livet är faktisk ganska fantastisik i det lilla.
 
Peace!