Löpning

Kommentera
Sen jag brände ut mig, jag har ett datum... jag blev sjukskriven efter påsk 2014 vilket var runt 20 april men jag var dålig länge innan det åxå... Men iallafall, det är tre år sen snart. Sen dess har jag haft stora svårigheter med att aktivera mig snabbt. Snabba rörelser liksom. Som springa. 
 
Jag har i och för sig varit väldigt försiktig med mig själv det senaste året och lagt min energi på jobbet. Även om jag har haft ett visst sug ibland efter att snöra på mig löparskorna kanske det senaste halvåret. Bara då och då, inte direkt så jag kännt att jag kunnat ge mig ut. Jag har ju fått ett konsekvenstänk liksom...
 
Men i söndags kom det till mig. Jag tänkte att jag skulle sätta på mig löparkläder istället för bara vanliga utekläder jag brukar ha när jag går promenad. Så löparkläderna och skorna åkte på. Tanken var att gå en promenad och om jag fick feeling kanske skutta lite... och det fick jag ju. Börjar försiktigt ni vet... inte överanstränga mig... inte ta i för mycket... tänk på morgondagen... osv....
 
Efter tio meter, typ några steg, kände jag bara en eufori i kroppen. Det kändes som om jag skuttade på små moln. Världens leende och ögonen började rinna (inte av allergi då) alltså, sån lycka!
 
Jag sprangjoggade en bit, gick en bit, sprang en bit... verkligen kände in min kropp och vad jag orkar. Men viljan att springa mer fanns ju. Men jag hade bestämt hur långt och thats it. Men å så gött! Det känns som om jag är med på banan igen!
 
Nu när jag skirver detta är det torsdag. Jag har inte kännt av löpturen mer än lite stela ben :) *underbart* 
 
Tekniknörd som jag är och som jag inte slutat vara trots utmattningen så har jag runkeeper med mig. Mest för att ha som dagbok men självklart är jag nyfiken på tider och längd och så. Jag är ingen hejare på löpning så tidsmässigt vill jag bara vara medel liksom. Men fem km på 30 minuter har väl varit ett mått sen tidigare. Klarar jag det är jag bra liksom. En mil på en dryg timme är bra. Sällan har jag sprungit så långt bara. Jag är mer promenadtjej och gillar att gå långt och det kan ta den tid det tar.
 
Nu kollade jag upp när jag senast sprang. Det var den 18 mars 2014. (Isöndags var den 19 mars 2017) Så tre år efter senaste löpningen sprang jag igen. Jag har tränat på annat sätt dessa år men inget snabbt. Jag har sprungit på crosstrainer korta stunder men inget jag räknar in i kategorin löpning för det har rört sig om typ 10 minuter eller nåt. Och väääldigt långsamt.
 
 
 
Det finns en tid efter utmattning. Och jag är mer efter än inne i nu. Gött
 
Peace!