Då ger jag mig på rökningen då...

Kommentera

Såg precis en mamma (antar jag) med 2 fina små flickor (kanske 3 och 5 år) komma till köpcentret där jag bor. Hon håller barnen i handen, iallafal en, för i den andra har hon en CIGG. Kanske inte nåt med det tänker ni. Eller? Jag som har lite tid att titta på saker följer dessa tre. Mest för att tjejerna är så söta. Jag tror de ska till nån affär och köpa nåt till dem för den stora klappar i händerna och studsar lite upp och ner samtidigt som mamman står och ”bara ska röka klart den här viktiga cigaretten”. De står kanske inte mer än nån minut utanför. Tjejerna klättrar vant på en mur en liten stund medan mamman ”bara ska röka klart den här viktiga cigaretten”. Stora tjejen säger nåt, mamman lutar sig framåt (som man gör när man pratar med små barn) och svarar eller konverserar vad vet jag…. Ansiktena är inte långt ifrån varandra… Gött med ciggrök upp i fejset när man är 5 år. Tjejen reagerar inte nämnvärt, hon e väl van stackarn. Röken yr runt dem, det är inte så att mamman försöker skydda barnen ens. Det är inte lång tid de står där, 10 meter utanför entreen för att mamman ”bara ska röka klart den här viktiga cigaretten”. Hon stoppar den i askkoppen, barnen följer hennes rörelser med blicken. Hon tar barnens händer i sina rökiga, äckliga, giftiga händer och går in mot affärerna. Gött att lukta rök, inte bara i kläder och hår utan i händer åxå när man är siådär 3-4-5 år….

Som om inte det är nog… mamman kunde inte ens släcka ciggen ordentligt när hon lämnade den i askkoppen. Nu ryker det förfärligt och giften sprider sig till ännu fler.

SLUTA RÖK. SKA DU ÄNDÅ RÖKA OCH FÖRGIFTA DIG SJÄLV, DRA INTE IN DINA BARN I DET!

Peace!