Höstlov till ända... händelserik vecka

Kommentera
Höstlov i all ära... det är skönt att vara helt ledig. Men som vanligt ska jag "passa på" att lämna bil på service, dra ut en tand, försöka vara social med systerdötter med bebis på besök och vila upp mig. Det har inte riktigt gått ihop... Men jag har planeratt så jag bara ska göra en sak en dag iaf och att jag har vilodagar emellan och att jag kan ändra planerna om jag vill.... eller behöver...
 
Men jag har iallafall fixat det hyfsat... tja, avslutade veckan med att igår reagera starkt på de värktabletter jag fick utskrivna pga tandoperationen... jag har haft så jääääääääääääääävla ont.... idag har det gett sig lite i styrka men igår... fy faaaaaaan, vaknade vid 04 av smärta. den var olidlig. Men ingen feber så det verkar inte vara "mer" än smärta av op. Jag var inne på käk-kirurgen och de fick karva rätt rejält å själva ingreppet fixade jag rätt bra tycker jag. Huvudvärk hade jag redan när jag åkte dit och den släppte inte förrän idag lördag... men annars var det helt ok. Jag andades mig igenom borrning, tänger, byte av tänger, avbruten rot, mer borrning för att få ut alla rester, skalpeller som skär, några stygn å sen var det klart! Supernöjd över mig själv :)
 
Tog mig hem o vilade resten av dagen. Torsdagen (dagen efter) var det rätt ok. Det var på kvällen det eskalerade med spänning i käften. Och igår fredag då så var det för jäkligt.
 
Jag ringde läkaren på förmiddagen för det kröp i kroppen o värkte så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Jag fick värktabletter som jag skulle kombinera med de jag fick vid op-besöket. Eftersom jag inte kan kombinera ibu med alvedon (allergisk mot alvedon) så fick jag nu ett morfinpreparat. Läskigt. Och det var det. LÄSKIGT! Smärtan försvann men jag hade stått ut med den om jag sluppit svimma. Svimmade två gånger under gårdagen varav den ena gången skrämde jag slag på familjen. Stor dotter ringde 112 (så duktig tjej som håller ihop i stressade situationer) men jag "kom tillbaka" och det var ju bara att konstatera att det var morfinet. Jag behövde inte lämna hemmet utan låg på soffan resten av kvällen och småsov framför tvn med resten av familjen. Jag ska INTE ta nån sån tablett mer kan jag säga. 
 
Idag lördag är det lite bättre i käften men det är fortfarande så att det värker förjävligt men jag kan stå ut med det. Så det ska väl ge med sig nu kanske... hoppas jag...
 
I måndags, när jag hade bilen på service och åkte fram och tillbaka hem i lånebil (bara det är en påfrestning) så ringde min handläggare på fk för att berätta att hon tyckte jag hade för många sjukdagar. Jag kan bara hålla med, jag vill ju jobba varje dag. Men samtidigt känner jag att det verkligen går åt rätt håll. Senaste perioden hemma utlöstes av höga ljud på jobbet (ja jag är ju extra känslig men jag gör vad jag kan för att inte störas av sånt). Det renoveras på bottenplanet på mitt jobb och det borras rätt rejält ibland. Jag valde att avsluta den arbetssdagen tidigare för att inte få ont i huvet och vara däckad sen. Men jag fick huvudvärk ändå. Och jag kan faktiskt inte arbeta med huvudvärken jag får. Det pulserar i huvet vid minsta ansträngning. Jag har säkert skrivit om denna händelse i tidigare inlägg.
 
Jaja, jag åkte ju hem men va sen hemma tre dagar efter det åxå.
 
Till saken. Jag känner att denna gång jag är uppe på 50% arbete så känns det bra mycket bättre än i somras när jag jobbade så. Nu känns det som om jag kan klara detta bara jag får lite tid att arbeta upp mig. Läk vill att jag ska öka till 75% i december vilket jag gärna vill åxå men jag vill vara stabil på 50% först. Men jag provar gärna. MEn jag vill ogärna trilla ner igen vilket kan vara risken jag får ta. Enl läk så måste fk se framsteg och en plan för att vara nöjda. Jag anser läkaren borde fokisera på enbart mig. Vad är bäst för mig?
 
Fk ville med deras samtal nu då berätta att de här sjukdagarna jag har fast jag "bara" jobbar 50% itne är bra. Jag håller med. Hen vill skicka mig på en utredning av arbetsförmåga. Det är väl för att se om jag kan klara nåt annat jobb öht. Jag är öppen för allt bara det gör mig bättre. En utredning i det här läget tror jag inte ger mer än ytterligare en sak jag ska lägga i min kalender. Ytterligare sjukdagar för att fixa dessa nya besök vilka blir 4-5 st.
 
Men det kan ju faktiskt vara så att de kommer på nåt bra för mig. Som kanske kan göra mig frisk snabbare och det ser jag verkligen fram emot. Det kanske finns nåt läkare, arbetsterapeut, psykolog och sjukgymnast som fk arbetar med som kan hjälpa mig. 
 
Jag har ju bara haft kontakt med kompetent läkare, dito kbt-terapeut, sjukgymnast (på eget bevåg), optiker (på eget bevåg).... så den som säger att jag inte gör nåt för att bli "frisk" är fan dum i huvet.
 
Jag hittade en talande bild:
 
 
Jag befinner mig mestadels på den högra sidan idag. Den trappan som går uppåt. Men den är hal den trappan. Så man får vara försiktig...
 
Ta hand om er! Ha en fin allhelgonakväll!
Peace!