Dagens bok, sommaruppdatering

Kommentera
Nu ligger jag efter lite i min rapportering om de böcker jag läser eller bläddrar i... JAg har under sommaren lånat ett gäng böcker på biblioteket och jag har även köpt en del. De flesta är inte lästa helt eftersom jag är så långsam av mig. Ofta lånar jag om dom men ibland hinner nån annan reservera boken å jag blir tvingad att lämna tillbaka den. Jag gör en liten snabbuppdatering här...
 
Ett sötare blod - Ann Fernholm En väldigt intressant bok. Mycket om diabetes. Och eftersom min mamma drabbats av diebetes2 var det en hel del matnyttigt. Men jag kommer bara ihåg fragment... synd... men vad jag förstått är forskning på diabetes bristfällig. Forskning på alla sjukdomar känns just nu bristfällig... jag hoppas jag kan ändra åsikt framöver... jag kommer säkerligen återkomma till detta framöver.... Socker påverkar oss iallafall väldigt mycket. Vissa mer än andra. En sak som fastnade var att under andra världskriget, när det fanns många restriktioner och brist på vissa varor gick diabetessjuka ner i antal. Troligen för att man inte åt så mycket socker. Samma sak med tandhälsan, den blev åxå bättre. Sen när det blev fredstider igen och människan fick det bättre så ökade dessa åter. Vi kan lära av historien. 
 
Det sötaste vi har - Ann Fernholm Denna hann jag inte alls läsa för jag la all min fokus på moderboken ovan. Men jag tror att den är i stort sett liknande men mer riktad mot våra små. Socker är ett gift... ett gott jävla gift.
 
Kaos i kvinnohjärnan - Mia Lundin En bok jag inte hann läsa ut men som har en massa bra info. Tänk om min läkare upplyste mig om sådant! Om hormoner och signassubstanser som finns i vår kropp. Hur kroppen fungerar. Om jag säger hormon så trodde jag innan att det var sånt som ställde till den i kroppen en viss tidpunkt i månaden typ... det är inte fel men det är så långt ifrån allt! Om vi inte hade hormoner så skulle vi inte fungera. Hormoner styr så mycket! Tex så har vi ett hormon som säger till vår hjärna att vi är hungriga, visste ni det? Ghrelin, hungerhormonet.. Vad som styr vår mättnad? Leptin... det är väldigt intressant hur allt hänger ihop. jag blir sugen på att läsa medicin :)
 
Sen har jag införskaffat
 
LCHF 2.0 av Anna Hallén och Åse Falkman Fredrikson. Mycket bra bok. Dock har jag inte kunnat testa så mycket i den än eftersom jag inte äger ägg just nu. Men det kommer nog. Bra info om kost iaf...
 
Gnisselzonen - Anna Hallén Denna har jag bara bläddrat i än. Baksidan säger ändå: "Du känner dig sjuk men sjukvården hittar inget fel på dig. Ändå mår du allt annat än bra. Du har värk, magen har gjort totalt uppror, du har svårt att sova och känner dig hopplöst trött. Hela maskineriet gnisslar. Vad är det med dig?" Handlar om funktionella störningar som man kan fixa till själv... VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT intressant om ni frågar mig... ni som följt mig fattar... :p Denna hittade jag faktiskt i POCKET och det är ju bra även om jag gillar hårda böcker.
 
Så... nu ska jag fortsätta med Gnisselzonen... efter att jag vilat lite... måste ju hålla på det här med AKTIVITET följt av VILA. Nu ska jag vila lite då, så jag kan läsa lite sen... :)
 
Peace!