Stresscoach!

Kommentera
Tjeeena
 
Är iväg på utbildning till stresscoach a la Anna Hallén och Maria Helander. Dag två av fem i första etappen är till ända. Så himla intressant och så himla mycket kunskap jag fått på två dagar som min läkare som sjukskrev mig i min utmattning inte hade. Hur är det möjligt?
 
Jag blir mer och mer klar över att det här är det jag kommer att arbeta med framöver. Att hjälpa människor som liksom jag stoppats av väggen eller personer som förstått att de inte är odödliga (tänk om jag fattat det)
 
Vi blir bara sjukare och sjukare. Vårdkostnader och vårdköer blir större och längre. Sjukskrivningarna ökar alltmer och framförallt av psykisk ohälsa och utmattning specifikt.
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag har lärt mig vad som händer i hjärnan vid stress. Jag har lärt mig vad som händer i kroppen. Jag har lärt mig hur man kommer till rätta med det här. Jag har suttit i skolbänken och blivit ledsen, blivit arg och förbannad. Varför möttes jag inte av den här kunskapen när jag behövde den när jag kraschade första och andra gången så räjält som jag ändå gjorde? Varför kan inte läkare den här BASkunskapen det ändå är hur saker sitter ihop i kroppen?
 
Hur fungerar tex adrenalin? Vad är det? Hur bildas det? Hur bromsar man adrenalinpåslag? 
 
Som jag själv som levde på konstant adrenalinpåslag från att jag gick i högstadiet. Varför? Jag vet inte! Svara mig det om du kan. Jag tror definitivt min astma, min dåliga mage, mina eksem i ansiktet, min huvudvärk och senare minnesförluster, migrän, ibs, talbortfall, hjärntrötthet mm hänger ihop med mitt höga adrenalinpåslag. Såklart kroppen inte håller när den inte får återhämtning!
 
Nu har jag förstått. Helvete vad jag förstått. Och snart finns ytterligare ett gäng stresscoacher ute i landet för undsättnig. Sök upp en nära dig! Eller mig... snart söker jag klienter att testa mig på. Du lär dig andas (om du inte andas som en bebis så andas du FEL så informera dig) Du lär dig sova( i djupsömnen tvättas hjärnan och hjärnceller repareras och återskapas) Du lär dig hur din kropp fungerar och reagerar på livet.
 
Peace!