Vad är det?

Kommentera
I min dagliga jä-la strävan till att bli "normal" har jag idag läst lite om Kronisk trötthetssyndrom vs Utmattningssyndrom. Kronisk trötthetssyndrom ME/CFS verkar vara helt hänsynslöst. De värst drabbade ligger sängbundna och tas om hand av sin familj. Riktigt så illa är det ju inte med mig... men när jag läser om utmattningssyndromets stadier, det jag är sjuk i enligt läkaren så ser det ut såhär på Västra Götalandsregionens sida:
 
(inklistrat och redigerat av mig)

Förloppet vid utmattningssyndrom

Patienterna söker i olika faser av sjukdomen. Dessa är (jfr krisreaktionens faser):

  • uppvarvning
  • kaos
  • återhämtning
  • nyorientering

Uppvarvning

Insjuknandet i utmattningssyndrom föregås av att patienten levt under stress mer än sex månader och under denna tid har egna eller omgivningens krav varit svåra att leva upp till. Kroppen svarar med att varva upp och systemet går på högvarv, utan tillräcklig tid för återhämtning. För att upprätthålla samma funktionsnivå ökas anspänningen och koncentrationen successivt, vilket tar extra energi.

Det här kan jag bara hålla med om. Denna fas varade från iallafall årsskiftet 2010 till årsskiftet 2013 då ja fick min första "kris".

Kaos

Insjuknandet sker inte sällan plötsligt med ett mentalt och fysiskt sammanbrott. Patienten förlorar all energi. Hos vissa uppstår kaos/overklighetskänsla, handlingsförlamning, irrationellt beteende, ångest eller avskärmning. Sömnstörningar och diverse kroppsliga symtom är också vanliga och kan ha föregått insjuknandet.

Vad jag har kartlagt efteråt har dessa kaos-situationer uppkommit jan 2013, aug 2013, kroppen la ner och en sjukvecka i månaden fram till totalkrasch april 2014

Återhämtning

När den initiala fasen, som kan pågå under några veckor, är över är patienten fortfarande allvarligt sjuk med utmattning och kognitiva svårigheter avseende uppmärksamhet, planering och koncentration samt uttalade minnesstörningar, alla dagliga funktioner är nedsatta. Symtom såsom nedstämdhet och ångest är också vanliga, dödstankar kan finnas. Vid minsta krav varvar systemet upp i full omfattning. I detta skede saknar patienterna vanligtvis helt arbetsförmåga. Tillståndet går upp och ner under månader, ibland längre.

Veckor!?? Sen april 2014 har jag dessa symptom, jag har hittat metoder för att må bra och hantera "akuta" stressade situationer. Jag kan hålla mig lugn numer, hjärtat rusar inte, kraven har jag sänkt. Jag gör saker jag mår bra av som yoga och meditation.

Nyorientering

De kroppsliga och mentala symtomen klingar långsamt av och patienten återfår sin förmåga till aktivitet och kan emotionellt förbereda sig inför återgång till arbetet. Lätta fysiska och psykiska symtom kan kvarstå under lång tid och sänkt stresströskel är vanligt under många år. Lindriga minnes-, koncentrations- och uppmärksamhetsstörningar kan också kvarstå under avsevärd tid.

Sänkt stresströskel är vanligt unde många år, det kan jag köpa och leva med. Lindriga minnes... bla bla bla kan kvarstå... Lindriga!?? Det kanske är lindrigt det jag har.... beror ju på vem man jämför med. Alltså, här låter det som om man iallafall borde bli ok på 6 månader. typ. Ok, jag var helt sjukskriven i 9 månader sen påbörjade jag arbete på 25%... Men nu har det gått 1,5 år i arbete och mycket lite har hänt. Jag har mest lärt mig leva med tröttheten. Inte så att jag kan lära mig eller tänja mig så jag orkar mer...

*********

 

ME verkar för sjukt för mig medan utmattningssyndrom bara kan viftas bort som nåt som går över på max ett år... vid senaste läkarbesöket tog jag iallafall upp det här med ME för min läkare. Hon kan inget om detta och säger att det är isåfall på gottrieskliniken i Gbg man kan vända sig, men hon trodde inte min sjukvårdsförsäkring hade avtal med dem. Eh... ska det spela nån roll? En läkare ska väl remittera vidare oberoende på vem som har avtal med vem. Eller? 

Nu börjar höstens höjdpunkt... I D O L.... hela familjen samlas framför tvn :)

 

Peace!